Gambar Tragedi kapal Costa Concordia

Costa Concordia

Costa Concordia


Costa Concordia

Costa Concordia

Costa Concordia


Costa Concordia

Costa Concordia


Sebuah kapal persiaran mewah, kapal Costa Concordia karam di persisiran Tuscany. Kira-kira 1,000 penumpang Itali berada dalam kapal terbabit ketika kejadian, selain 500 warga Jerman, 160 Perancis dan 1,000 kru kapal.

Agensi berita ANSA, melaporkan beberapa orang melompat keluar untuk menyelamatkan diri daripada kapal yang baru memulakan pelayaran itu.

Mangsa yang terselamat ditempatkan di sekolah, hotel dan gereja di pulau Giglio, tempat percutian popular terletak kira-kira 25 kilometer ke pantai barat tengah Itali.

ANSA memetik dua wartawan Itali yang kebetulan antara penumpang sebagai berkata kemalangan berlaku ketika waktu makan malam.

"Kami sedang menikmati hidangan makan malam apabila lampu tiba-tiba terpadam, dan kemudian kami mendengar bunyi dentuman kuat dan makanan bertaburan di atas lantai," ANSA memetik wartawan Luciano Castro, sebagai berkata.

"Kejadian berkenaan seperti adegan filem Titanic, semuanya terjadi dalam sekelip mata," kata seorang lagi wartawan, Mara Parmegiani, kepada ANSA.

Kapal berkenaan melanggar batu karang di perairan Giglio, menyebabkan garisan sepanjang 50 meter di bahagian kiri kapal itu, dan mula dimasuki air.

Kapten kapal itu kemudian cuba mengemudikannya ke perairan cetek, berhampiran pelabuhan kecil Giglio, bagi menjadikan usaha memindahkan penumpang dengan bot penyelamat lebih mudah.

Namun, kapal berkenaan mula condong ke bahagian kanan, menjadikan usaha mendekatkan bot penyelamat semakin sukar.



No comments:

Post a Comment